Dag 4 – Oooooooooo man here we come!

Ik zeg het niet gauw (of toch wel), maar als ik moest verhuizen doe dan maar naar Oman! Ik weet dat ik niet geloofwaardig meer overkom, maar de mensen in Oman zijn echt heel vriendelijk. Of ze doen net alsof, maar dat voldoet ook voor ons. Zolang wij er maar in geloven.

Onze wekker ging al weer om 7 uur. We hebben vroeg ontbeten en om half 9 ging de reis in een touringcar richting Oman. Het weer was weer geweldig, maar 30+ graden is wel heel erg warm hoor, als je verplicht bent de hele dag om in een lange broek rond te lopen en “iets” over je schouders moet dragen. Stel je ook eens voor als ze onze knokkelige knieën te zien krijgen of onze schouders. Tjonge jonge, dat is ook wel heel aanstootgevend! Tijdens de bezichtiging van een Moskee moet we dan ook nog een hoofddoek om hebben. Tja dat moet dan maar.

warm

Hilona heeft het helemaaaal niet warm!

moskee

Linda heeft het ook niet warm! pfffff echt wel!

Respect hebben we wel voor het land waar we te gast zijn. Onze eerste stop was het bekijken van de grote moskee van de Sultan. Deze moskee mochten we ook (mits passend gekleed) van binnen bekeken. Erg indrukwekkend om te zien! Wat een grote kroonluchters! Pracht en praal.

We zijn tijdens onze trip het over één ding wel eens, die Sultan van Oman genaamd Qabous al Said is een lekker ding (geweest want hij is al 74 jaar!) en hij is een goed mens. Hij heeft op 30 jarige leeftijd zijn vader (een ware dictator) afgezet van de troon en zwaait sindsdien de scepter over Oman! Dat valt ook wel te zien. Overal kom je zijn foto tegen. Op vlaggen, auto’s, reclameborden, je kan het zo gek niet bedenken. De mensen in Oman zijn “bliede met hum”. Kunnen wij ons ook wel voorstellen. Zijn gierige vader hield al het geld dat in Oman werd binnengebracht door het exporteren van olie. Hij hield dit geld (we spreken hier niet over een paar knopen!), voor zichzelf (hoe slecht!) en de mensen moesten tot 1970 leven in armoede.

Sultan van Oman

“Onze” sultan Qabous al Saïd

“Onze” Sultan Qabous al Said bracht daar verandering in. Hij zorgde en zorgt er nog steeds voor dat het geld wat binnenkomt in Oman, wordt verdeelt onder de inwoners van Oman. Ook al is Oman een zeeeeeeeer rijk land, de Sultan toont dit op een zeer bescheiden manier. De schreeuwerige manier waarop Dubaï hun rijkdom toont in al hun overdreven uitingen van pracht en praal (net alles even groter en luxer dan elders op de wereld), is onze sultan niet nodig!

De gebouwen mogen niet hoger zijn dan de hoogste minaret! Wat dat betreft kon het wel een Nederlander zijn. Doe maar gewoon dan doe je gek genoeg! Het volk van Oman aanbidt hem. Hij is zo populair in Oman dat een TV opname waar hij zijn volk toespreekt,  hetzelfde Nationalistisch gedrag in de Omaniërs naar boven brengt, zoals Nederlanders dit uiten tijdens een finale van een WK Voetbalwedstrijd.. Alle mensen kijken naar zijn TV opname. Op de snelwegen gaan de auto’s aan de kant om het filmpje van “hun held” te bekijken!. Ze adoreren hem en wij ook vanaf nu! Wij kennen hem niet maar zijn stiekem toch wel een beetje verliefd geworden op deze goedhartige sultan!

We hebben een fotostop gemaakt bij de paleis van de sultan en hebben een paar mooie foto’s kunnen schieten. Prachtig. Wat een mooi gebouw. Verder hebben we een bezoek gebracht aan het nationaal museum en een aantal forten in Muscat. Linda was al weer helemaal van slag. Zij had wel even weer herkend dat er een “heuuule dure” prive jacht in de haven van Muscat lag. Hilona dacht dat het één of ander torpedoschip was, maar Linda is onze botenkenner en heeft Hilona even wat kennis bijgebracht op dat gebied! Linda haar oogjes begonnen te sprankelen. Ze had ook echt gelijk, want even later vertelde onze gids dat deze jacht het privé jacht was van de sultan en het op 2 na duurste jacht van de hele wereld. Dat had Linda wel al even weer herkend! Daar heeft zij een oog voor. Laat dat soort dingen maar aan haar over! Ik twijfel ook geen moment aan haar (als het om bootjes gaat dan hè)!

Jacht van de Sultan

Jacht van onze Sultan.

Trouwens, het valt ons ook op dat ze hier niet vies zijn van een “mooie kar”. De ene naar de andere dikke bolide zien we voorbij suizen.

Tegen de middag waren we terug in de haven van Oman. Onze rondrit van die morgen zat er op. Om 19:00 uur zou ons schip de haven van Oman weer verlaten, dus we hadden nog tijd over om nog een uitstapje te maken. We besloten om een ticket voor de “Hop on- Hop of bus” te kopen. We zijn na het nuttigen van wat warme en koude gerechten in één van de restaurants hier aan boord van ons schip, op de de bus gehopt!

De bus ging gedeeltelijk langs dezelfde route als die route die we vanmorgen al hadden gemaakt. Het verschil was dat we nu boven in een open dubbeldekker bus zaten, dus zonder de vieze ramen. Nu hadden we een goede positie om mooie kiekjes te maken van alle leuke gebouwen die we ’s morgens al hadden gespot, maar niet konden fotograferen vanuit de bus. Ook hebben we tijdens deze rit de westkant van Muscat kunnen bekijken, de kant waar we deze morgen tijdens onze rondrit niet langs zijn gereden.

Prachtige gebouwen heeft Oman en geweldig aardige mensen (en knappe kerels XD). Vlak voor de zon in Oman achter de bergen zou verdwijnen, waren we weer aangekomen bij ons schip en kon ik nog snel een foto maken van een prachtige zonsondergang met de voorkant van ons schip op de voorgrond.

Nadat we een onder de douche waren doorgesprongen en ons weer lekker hadden opgefrist, zijn we op zoek gegaan naar een restaurant die op dat moment geopend was.

Het is altijd een kleine “hel” om hier op het schip iets te vinden. We raken nog steeds verdwaalt hier op het schip en hoe we ook de plattegronden van het dek bestuderen, het lukt ons maar niet om een wc te vinden net op het moment dat we “heel nodig moeten”. Volgens de plattegrond lijkt het er wel op dat ze hebben nagedacht over de plekken waar de wc’s zich bevinden. Ze bevinden zich op elk dek op het zelfde punt en boven elkaar. Omdat het schip zo groot is en allemaal kronkelgangetjes en tussendoor routes heeft, kunnen we de plattegrond toch niet vertalen naar de plekken op het schip op het moment dat we ons ergens op het schip bevinden. Ook de openingstijden van de restaurants hier aan boord van het schip zijn absoluut niet logisch. Elke keer, zowel bij het ontbijt, de lunch, de “kaffee und kuchen” als bij het diner, zijn bij elk restaurant elke keer en elke dag weer anders. Wij presteren het ook steevast om plaats te nemen in een restaurant die bijna dicht gaat. We kunnen ook even de moeite nemen om elke keer het dagbriefje met de tijden erop even te bestuderen, maar dat vinden we ook te veel moeite. We hebben het dus wel eens gepresteerd dat we het hoofdgerecht in het ene restaurant hadden genuttigd en daarna zo doorschoven naar een ander restaurant om daar vervolgens weer verder te eten. Ja wat moet je dan.

Na het eten hebben we een stuk bekeken van de show die ging over een pianist. Het verhaal was vaag en we hebben ook geen moraal kunnen ontdekken in het verhaal, maar wat prachtig om te zien. Steeds werd het decor weer verwisseld voor een andere en werd doormiddel van grote schermen het decor verder aangevuld met afbeelding of bewegende beelden. Het was heel indrukwekkende om te zien en ook de lichtshow erbij heeft indruk op ons gemaakt. Dat dit allemaal mogelijk is op een schipt hadden we niet gedacht!

We hebben de rest van de avond doorgebracht op ons balkonnetje, want er moest ook nog een reisverslag worden geschreven en dat kost nu eenmaal ook veel tijd. We hebben nog geprobeerd om met het thuisfront te Skypen of te Facetimen, maar daar wilde de satelliet verbinding niet aan meewerken. We hebben weer een geweldig dat gehad en laten Oman achter ons. Morgen zijn we om 19:00 uur in Abu Dhabi, dus we kunnen morgen overdag lekker relaxen en het schip eens verder verkennen. Op de eerste avond in Abu Dhabi, zullen we een aantal angstige momenten beleven. Dat kunnen jullie lezen zodra ik het verslag van die dag heb gechreven.

11 thoughts on “Dag 4 – Oooooooooo man here we come!

1. Geweldig wat een mooie reis. Echt eens iets anders. Het is heel leuk om jullie reisverslag te lezen. Nu geniet ik aan alle dagen een beetje haha

• Leuk hé Marja! Het is ook een opgave hoor voor Hilona om dit allemaal te schrijven, gaat heel veel tijd in zitten, maar ze doet het met alle plezier om jullie ook wat te plezieren hahaha! Maar leuk dat jullie ook zo mee kunnen genieten! Vandaag Dubai, heb er zin innnnn