Dag 8 – D-DAY – De dag van de herkansing

De druk neemt toe bij ons. We voelen het allebei. Onze hartslag gaat sneller als we er aan denken hoe belangrijk deze dag  voor ons is. Gaat het allemaal lukken. Daar waar wij beide eigenlijk voor kwamen n.l. “At the top of the world – Burj Khalifa”.  Zou het ons lukken vandaag? Een bezoek aan de top van Burj Khalifa was in eerste instantie de reden waarom we een reis naar Dubaï wilden maken. Dat we al die andere landen (Oman, Abu Dhabi en Bahrein) deze reis ook konden bezoeken was mooi meegenomen, maar Dubaï was toch wel DE bestemming van deze reis. We wilden op de 124e verdiepen van de Burj Khalifa staan om vanaf deze hoogte te genieten van het uitzicht op Dubaï. Een uitzicht over deze stad met al zijn pracht en praal. Waar alles groter en duurder is dan op alle andere plekken van de wereld. Dat was ons doel!

Jumeirah hotel

We hadden verwacht dat we om 8:00 uur al toestemming zouden krijgen om van boord te gaan, maar om half 10 deze morgen kregen we pas het “seintje” van het vrijgeven van het schip dat was aangemeerd in “Port Rashid”. Dit is de haven waar alle cruiseschepen die Dubaï aandoen hun plekje veroveren om alle gasten aan boord van het schip, toegang te geven tot de stad die de bijnaam “Parel van de Arabische golf” heeft.

De straten van Dubaï

Linda en ik hadden besloten dat we een ticket zouden kopen voor de “Hop on – Hop off bus”. En ritje met deze bus was ons in Oman ook goed bevallen. We konden zo zelf bepalen bij welke stop (bezienswaardigheid) het voor ons de moeite waard was om even de bus te verlaten dus eraf te hoppen. Om de 20 minuten kwam er weer een bus waar we dan zo weer op konden “hoppen” naar de volgende stop.

Op de Hop on Hop off bus

In Dubaï konden we de “rode route” en de “blauwe route” volgen. We kozen ervoor om eerst de rode route te volgen, ondanks het feit dat deze route al langs de Burj Khalifa zou gaan waar we pas later op de dag, namelijk om 16:30 uur, onze tickets konden ophalen voor een bezoekje aan de top van de grootste gebouw van de wereld. De andere bezienswaardigheden die nog op ons wenslijstje stonden, lagen namelijk ook op deze route. Het was van belang dat we een strakke planning gingen aanhouden. Alleen op die manier konden we zoveel mogelijk highlights in één dag bekijken. In de loop van de middag zouden we dan een beslissing nemen in hoeverre we de blauwe route zouden volgen. We waren het er al over eens, dat we ons dan met de taxi naar de Burj Khalifa zouden laten brengen. Dat was de snelste manier en ook de enige manier om deze dag zo efficiënt mogelijk te benutten.

hop on hop off bus

hop on hop off bus routes

Onderweg zien we de Burj Al Arab. Wat een prachtig gebouw. Het duurste hotel die er bestaat (zegt men).burj al arab3

Onze eerste stop was een bezoek aan “Souk Madinat” Dit winkelcentrum dat geheel in oude Arabische stijl is opgezet is het enige gedeelte van het complex “Madinat Jumeirah” dat vrij toegankelijk is voor iedereen. Het complex “Madinat Jumeirah” is een prachtig complex aan de Arabische Golf waaronder meerdere extreem luxueuze hotels bij horen waaronder Mina A’Salam, Al OaSr en het Dar Al Masyaf. Het winkelcentrum bevindt  zich deels binnen en deels buiten.

Souk Madinat binnen

We hebben grote moeite om de ingang van dit prachtige winkelcentrum te vinden. Een souk is zoiets als een bazar in Turkije, echter de sfeervolle setting en het winkelaanbod maakt dit winkelcentrum wel uniek! Ik kan niet beschrijven hoe stijlvol en mooi dit winkelcentrum is opgezet. Het is zo verschrikkelijk groot en mooi, dat we graag nog een keer terug komen om hier een hele dag rond te dwalen.

Op de parkeerplaats staan de mooiste auto’s te pronken in de Dubaï zon. Ferrari’s, Lamborghini’s, Porsche’s, je vindt ze hier allemaal op de parkeerplaats van dit complex. We kijken onze ogen uit!

Ferrari bij Souk Madinat

Weer een mooie bolide

Nadat we de ingang hadden gevonden en in een aantal “kraampjes” wat souvenirtjes voor thuis hadden gekocht, gingen we op zoek naar de buitenplaats. Linda had thuis al foto’s  gezien van dit “Venetië in het klein” die zich hier ergens moest bevinden. Ik wist van het bestaan ervan niets af en was dus blij dat Linda wat “voorwerk” had gedaan. Ik had dit niet graag willen missen.

Klein Venetië

We besloten om hier op het terras bij een Italiaans restaurant met uitzicht op de “Burj Al Arab”, het duurste hotels ter wereld, even iets te gaan eten. Langs de restaurantjes lag een kunstmatig aangelegde “creek”. Hierin lagen de “abra’s”, bootjes waarmee je je door het complex van “Madinat Jumeirah” kon laten varen. Helaas hadden we geen tijd om hier gebruik van te maken. Misschien nog een reden om ooit nog een keer terug te keren naar Dubaï.

Souk Madinat buiten

Souk Madinat buiten abra's

Souk Madinat buiten abra’s

Ons zicht vanaf het Italiaans restaurant op de Burj Al Arab

Na het genieten van een heerlijke Italiaanse lunch besloten we om maar eens weer op de bus te “hoppen”. Het was inmiddels al één uur en we wisten ook niet hoeveel tijd we nodig hadden voor het volgen van de rode route en de blauwe route.

Ongeduldig als we zijn, hebben we niet het risico genomen om te wachten op de hop bus. We hadden haast. We hebben de eerste de beste taxi aangehouden en hebben hem duidelijk gemaakt dat wij graag een bezoek wilden brengen aan het “Atlantis Hotel”. Dit hotel komt vaak voorbij in de vele reisprogramma’s op TV als het om Dubaï gaat. Dit hotel ligt aan de top van de “palmboom” met de naam “Palm Jumeirah”. Dit is één en ook gelijk het meest bekende van de drie Palmeilanden dat voor de kust van Dubaï kunstmatig zijn aangelegd.

Hotels op de palm boomstam

Dit schiereiland is gebouwd in de vorm van een palmboom met een stam en zestien takken. Via de stam rijden wij richting het hotel. Rijdend over stam hebben we uitzicht op de verschillende takken van deze palmboom, met prachtig aangelegde hotels en villa’s. Aan het einde van de stam en wat kronkels te hebben genomen, komen we aan bij “Atlantis the Palm”.

Atlantis on the Palm hotel

We wanen ons nu echt in een sprookje. Als je aan komt rijden over de stam van deze palm, kun je in de verte door het “sleutelgat” dat zich in het midden van het hotel bevindt, de zee zien die zich aan de andere kant van de palmboom bevindt. Het hotel heeft 1539 kamers. We mogen geen bezoek maken in het hotel zelf, maar wel in het winkelcentrum dat zich onderin dit sprookjesachtige hotel bevindt.

Winkels en restaurants Atlantis Hotel

Wat een pracht en praal. Ik kan dat niet met woorden vertellen. Dit moet je zelf hebben gezien om dit gevoel te ervaren. Pas dan kun je voelen wat wij hebben mogen voelen bij het aanschouwen van dit prachtige bouwwerk. Na het verlaten van “Atlantis de Palm” hadden we geluk dat de bus net voor onze neus stond. Wij konden dus zo konden weer op de bus hoppen voor een reis naar de volgende stop.

Onze volgende stop was een bezoek aan het alom bekende “Mall of Emirates”. Misschien heb je het eens voorbij zien komen op TV. Dat winkelcentrum waar zich een skihal bevindt. Dat is de skihal in de “Mall of Emirates”. Het zien van deze skihal midden in een winkelcentrum, in een stad waar het meestal 50+ graden is, dat is het volgende punt op ons wensenlijstje. De skihal is al iets geweldigs op zich, maar we hadden niet gedacht dat we ook een hele “kermis” met de naam “Magic Planet” tegen zouden komen in dit winkelcentrum. In dit winkelcentrum zijn namelijk twee verdiepingen helemaal ingericht met allerlei kermisattracties.

skihal

Dit is (je voelt hem al aankomen) het grootste indoor familie entertainment centrum van de wereld. Attracties zijn o.a. een RoboCoaster, ’s werelds eerste (ja ja natuurlijk) 4D theater, een racing simulator, een klimwand, een Sky Trail, botsauto’s enz. enz. We hebben onze ogen uitgekeken.

Prekpark in een winkelcentrum

Pretpark

Dit allemaal in een winkelcentrum. Dit is met een reden gedaan. In de zomermaanden als de thermometer boven de 50 graden aangeeft en het leven buiten niet meer “om te harden” is, moeten mensen zich ook vermaken. De “malls” bieden hier uitkomst. Dat is dan ook de reden dat er zoveel “malls” in Dubaï zijn.

Na nog even snel bij de “Starbucks” en Cappuccino en een Frappuccino te hebben gescoord, zetten we de pas er weer in. Het gaat mooi zo. We hebben toch al bijna alle belangrijke dingen die op onze “to do list” stonden kunnen bekijken. Het belangrijkste moest natuurlijk nog komen.

St Moritz cafe bij de skihal

Weer hadden we geluk dat we zo op de bus konden hoppen. Het zat ons mee vandaag! We vervolgden onze weg langs de rode route die ons ook al een blik op ons einddoel gunde. Bij de Burj Khalifa was ook de Dubaï Mall. Ook als was dit een stopmoment waar we tijdens deze rode route van de bus konden hoppen, we besloten hier geen gebruik van te maken, aangezien we hier later op de dag met de taxi weer terug zouden keren.

Vanaf de eerste verdieping van de hop on hop off bus hoorden we de ferrari’s en andere grote bolides om ons heen scheuren en zagen we voor de Dubaï mall een

Parade van bolides

parade van peperdure dikke “bakken”. Wederom waren alle dure automerken hier vertegenwoordigd. Als het moest dan hadden we hier wel een dag kunnen doorbrengen om de vele auto’s te bekijken en dan hadden we ons nog niet verveeld.

Auto parade

Ford Mustang

De bus ging weer verder en na een stop of 3 waren we aangekomen bij het eindpunt van de rode route en tevens het beginpunt van de blauwe route. Het was inmiddels half 3 toen we hier op de bus konden hoppen, die ons langs de bezienswaardigheden zou brengen die te zien waren langs de blauwe route. Veel tijd hadden we dus niet meer. Het volgen van de blauwe route duurde zeker meer dan 1,5 uur en we beseften ons dus ook wel dat we de gehele blauwe route niet konden volgen.

Deze route had 15 stop plekken. Ik had wel bekeken, dat als we tot stop 9 zouden komen, we ook gelijk een blik konden werpen op alle plekken die we te zien zouden krijgen als we wel de gehele route hadden gevolgd. Het was 10 over 4 toen we bij stop 9 van de bus af konden hoppen en nog een paar foto’s konden schieten van Dubaï creek. Dubaï creek is een kronkelende kilometers lange lagune van de Perzische Golf.

Dubaï creek

De creek verdeelt de stad in tweeën namelijk in deel Bur Dubaï en  en deel Deira. Rondom Dubai Creek is veel activiteit. Vrachtschepen, tankers, gigantische jachten, maar ook dhows, de traditionele Arabische zeilboten en de watertaxi’s of abra’s varen af en aan. We hebben hier snel nog even wat foto’s geschoten en ook van de textiel souk die net om de hoek lag. Nu snel een taxi “kapen” en dan op naar de Burj Khalifa!

Dubaï Museum

Gelukkig was het verkrijgen van een taxi niet zo moeilijk. De plaats in Dubaï, waar we ons bij stop 9 bevonden lag ook niet heel ver weg van de plek die voor ons het hoogtepunt  van onze reis moest worden. We hadden nu nog een kwartier. Makkie! Of toch niet.

Textiel souk

Wat we niet wisten, was dat het op donderdag echt spitsuur is. Op donderdagavond begint namelijk het weekend hier in Dubaï. Het is hier namelijk weekend op vrijdag en zaterdag. Niet normaal, hoe druk het dan is! De taxi komt dus ook maar stapvoets vooruit.

We pakken nog even het papier erbij die wij nodig zijn om onze tickets op te halen. Ik lees de brief nog even goed door en schrik me rot als het tot mij doordringt dat de geldigheid van deze brief, die ons moet  garanderen dat we in bezit komen van de voor ons zo belangrijke toegangsbewijzen tot de top van de Burj Khalifa, afloopt op het moment dat wij onze tickets nog niet hebben op gehaald voor het tijdstip dat staat vermeld in de brief. Half 5 dus. Het is inmiddels vijf voor half 5 als we dit ontdekken. We hadden het al warm, maar krijgen het spontaan nog veel warmer. Het zal toch niet zo zijn, dat ons de weg naar de top van de hemel van Dubaï wordt ontzegd, omdat we door het drukke verkeer  net niet op tijd ter plekke kunnen zijn om de brief te verruilen voor onze tickets!!!.

Burj Khalifa in het klein

De moed zakt ons al een beetje in de schoenen. Dit keer heeft Linda in ieder geval reserve batterijen voor haar fototoestel meegenomen. Het zal haar niet nog een keer overkomen. Net als toentertijd in Kuala Lumpur, toen we voor de Petronas Towers stonden en haar fototoestel alle staten weigerde omdat de  batterij leeg was. Dat  gebeurde toen net op het “moment suprême”, toen we de foto van ons leven wilde maken. Toen hield haar fototoestel er mee op. Nee…. dat zou ons niet weer gebeuren. Daar waren we goed op voorbereid. Dat we nu weer een ander obstakel zouden tegenkomen die de weg naar het maken van ons “droom kiekje”, hadden we ook wel kunnen verwachten. Er gebeurt op zo’n voor ons belangrijk moment namelijk altijd wel weer iets waardoor onze stressbestendigheid weer danig op de proef wordt gesteld.

Countdown op de liftdeur

Vijf minuten te laat komen we bij de Dubaï mall aan, waar we op de LG level moeten zijn om onze tickets op te kunnen ophalen…… als het goed is. In heel Dubaï is het nogal problematisch om ook maar iets te vinden. Niets staat hier fatsoenlijk aangegeven. Als we niet die behulpzame jongen in de lift waren tegen gekomen, die helemaal met ons mee is gelopen om ons de plek van onze bestemming aan te wijzen, dan waren we nu nog op zoek geweest naar de LG level in de Dubaï mall. Wat een gedoe!!!

Burj Khalifa buitenkant

We zijn ons gaan melden bij het “check-in loketje”. Angstvallig geef ik de brief, die nodig is voor het verkrijgen van de tickets, aan de man in het loketje. Hij vraagt naar onze achternamen. Hij knikt en tot onze grote verbazing en verrassing, zegt hij dat we door kunnen lopen en ons kunnen aansluiten in de rij met mensen die voor een ander loketje staat te wachten. Het is onst gelukt!!!

Ons uitzicht vanaf de top

Met onze tickets in de hand gaan we van de ene wachtrij naar de andere wachtrij en komen we dan uiteindelijk aan bij de lift, die ons in 1 minuut naar de 124e verdieping van dit geweldig mooie gebouw zal brengen. Voor de lift staat een man, ik vermoed dat hij van oorsprong afkomstig is uit India, die in een “soort van” Engels met een Amerikaans accent, ons welkom heet en ons een fijne reis naar boven wenst. Hij maakt hier een hele show van. Wel grappig om te zien. Hij moet elke minuut hetzelfde showtje weer weggeven. Wat een baan! Je moet het maar kunnen. Elke keer moet hij weer met een grote glimlach en vol enthousiasme hetzelfde verhaaltje afsteken. Ik zou me na 10 minuten en dus 10 showtjes, denk ik niet meer kunnen beheersen en zou van gekkigheid niet meer weten wat ik moest doen. Lachen kon ik denk ik niet meer, of ik zou me juist onwijs gedragen en idioot doen voor die lift. In ieder geval één van beide.

Ons uitzicht vanaf de Burj Khalifa

Op de lift wordt de “countdown” van 124 naar level 1 geprojecteerd en ook het aftellen van de seconden wordt  getoond. Wow wat futuristisch allemaal. Super!! Eenmaal in de lift sluiten de liftdeuren en krijgen wij in de lift ook nog een soort van lichtshow met muziek te zien. We wanen ons even in een andere wereld, want dat we in een lift staan die op dat moment naar boven suist met een noodgang dat wordt door deze afleiding even helemaal door ons vergeten. Wat een coole ervaring. Zeer indrukwekkend.

Ons uitzicht

De druk in onze oren neemt toe en met wat een plop geluiden horen we weer wat. De liftdeur gaat open en daar zijn we dan…………………………………. “AT THE TOP!!!!!!” We zijn aangekomen op het “Observation deck” van het grootste gebouw ter wereld. De BURJ KHALIFA.

De zon is net onder gegaan en het uitzicht is werkelijk adembenemend. De rode gloed die achter de andere wolkenkrabbers en aan het einde van de horizon langzaam verdwijnt is prachtig om te zien. Langzaam maar zeker wordt het steeds donkerder en zie we net als twinkelende sterren steeds meer lichtjes aan gaan in de vele gebouwen die Dubaï rijk is. We wachten tot het helemaal donker is, genieten van het uitzicht dat we zien en nemen zoveel mogelijk foto’s. We bekijken het uitzicht van alle kanten, 360 graden, want we willen niets missen. We hebben reeds New York mogen aanschouwen vanaf “The Empire State building” en Kuala Lumpur vanaf de “Petronas Towers” en nu is het onze beurt om een blik van boven af te werpen op Dubaï, vanaf de top van de  “Burj Khalifa”

Hilona voor de Burj Khalifa

Dit is toch wel één van de mooiste “plaatjes” die we ooit hebben gezien. Ik kan niet zeggen welke van de drie ervaringen ik nou het meest indrukwekkend vond, want ze waren alle drie adembenemend en het gevoel dat we ervaren is niet te beschrijven. Een keuze ga ik dus ook niet maken, want dat kan ik niet.  Ik kan alleen maar zeggen dat het uitzicht op Dubaï onze verwachtingen heeft overtroffen. Het is gewoon geweldig!!!! Zo mooi!!

Linda voor de Burj Khalifa

Weer beneden aangekomen hebben we nog een dingetje op onze “wishlist” staan. We willen namelijk de “Dubaï fontains” een keer in actie zien. Deze fonteinen zijn gesitueerd in een soort meertje naast de Burj Khalifa. Vanaf half 7 ‘s avonds geven deze weelderige waterstralen elk half uur een “show” weg, op de maten van een bepaald muziekstuk. Elk half uur doen ze dit op een andere song. De waterstralen lijken wel dansers. Prachtig om te zien.

De Dubaï fonteinen in actie

We kunnen nu met een gerust hart Dubaï achter ons laten. We hebben alles gezien wat we wilden zien en niets is ons tegen gevallen het tegendeel zelfs, het was onbeschrijvelijk mooi!. We komen zeker nog een keer weer om dat overal wat langer van te mogen genieten.

Bij Burj Khalifa en de fonteinen

Het duurt even voor we een taxi kunnen scoren. De taxirit valt ons zwaar. We zijn doodop, aan flarden, kaput! Nog steeds is het superdruk in de straten van Dubaï. Het duurt dan ook een uur voordat we weer bij onze boot aankomen. Na het ophalen van ons paspoort, gaan we eerst even naar het restaurant om ons “laatste avondmaal” te nuttigen, hier op dit mooie cruiseschip. We pakken onze koffers en kijken nog één keer vanaf ons balkon naar “Skyline” van Dubaï.

Om 4 uur deze nacht gaat onze wekker weer en rond 8:20 uur zullen we vanaf “Dubaï International Airport” weer terugvliegen naar Nederland. Wel in stijl, want we vliegen in een Airbus 380, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld (tja als diva’s moeten we deze vakantie natuurlijk ook waardig afsluiten). Een geweldige ervaring om een vlucht te maken met dit immens grote vliegtuig, die maar liefst 3 sluizen heeft die naar 3 ingangen lopen. Er is zelfs een bovenverdieping. Onze terugreis verliep verder goed en moe maar voldaan kunnen we terug kijken op een GE-WEL-DIGE vakantie! We hebben weer een stukje van de wereld mogen zien en zijn weer een aantal ervaringen rijker!!!!

Onze airbus 380

Airbus 380

Buy buy Dubaï

Buy buy Dubaï. Aanflarden maar wat een top vakantie!

2 thoughts on “Dag 8 – D-DAY – De dag van de herkansing

1. Wauw wat n geweldige ervaring. Heerlijk was het om te lezen meiden. Wat prachtige foto’s!! Blij dat jullie weer veilig thuis zijn. Xx